Взаємовідносини між замовником і виконавцем: погляд з боку виконавця

Одним з ключових моментів ділових відносин між замовником і виконавцем є підписання договору. Запорукою ефективної подальшої співпраці між ними буде оформлення відносин таким договором, в якому будуть максимально враховані інтереси кожної зі сторін. Але, так уже склалося, що на практиці одна сторона завжди в менших правах у порівнянні з іншого. І, як правило, такою стороною є виконавець. Причиною цього є те, що замовник диктує свої правила і вимоги до виконання роботи або надання послуги. Виконавець же, в свою чергу, намагаючись продати свою працю, іноді закриває очі на ті чи інші моменти в договорі або йде на компроміс із замовником. В результаті це призводить до того, що захистити свої права виконавцю складно або неможливо.

Щоб мінімізувати ризики залишитися в невиграшному становищі, розберемося з найбільш поширеними помилками, які допускають виконавці при укладенні договору із замовником.

1. Немає чіткого визначення предмета договору.

Невизначеність і розпливчастість договірних формулювань в предметі договору – головний ризик виникнення конфлікту між сторонами щодо результату виконання робіт або надання послуг. Не варто використовувати загальні формулювання як, наприклад, «виконавець розробляє для замовника сайт». В такому випадку, при прийомі результату робіт, замовник має право пред’являти вимоги на доопрацювання. Тому цей розділ договору повинен містити максимально чіткий опис товару / роботи / послуги тощо. Іншими словами, у виконавця і замовника має бути єдине розуміння і уявлення кінцевого результату.

Рекомендуємо також додатково готувати так зване технічне завдання, яке оформляється додатком до договору. Цей документ містить основні вимоги до предмету договору, встановлює технічні, якісні та інші характеристики товару, роботи або послуги.

Alt-договор с подрядчиком украина

2. Договір фактично не підписаний.

Ні в якому разі не можна вестися на пропозиції замовника підписати договір після фактичного початку виконання замовлення. Адже, з юридичної точки зору, непідписаний договір означає відсутність договору як такого. Той факт, що договір був надісланий по електронній пошті, але непідписаний (навіть у відсканованому вигляді) не буде прийнятий судом. Посилання на такий документ, як на підставу виникнення відповідних прав і обов’язків сторін є безпідставним. Не варто такі дії плутати з поняттям «електронного договору» в розумінні Закону України «Про електронну комерцію». Про умови, при яких електронний договір буде вважатися укладений в належній формі ви можете почитати в одному з наших матеріалів за цим посиланням.

3. Невизначений порядок прийому-передачі робіт / послуг.

Важливим є те, що підписання акту прийому-передачі дозволяє використовувати його для підтвердження факту як надання послуг, так і виконання робіт. Однак, одного тільки формулювання в договорі про обов’язок сторін про підписання акту прийому-передачі недостатньо для гарантії отримати винагороду за виконану роботу. Для того, щоб виконавець не потрапив в безпорадне становище, умови договору про порядок прийому-передачі мають бути конкретизованими, зокрема, ключовими питаннями є:

– хто зобов’язаний скласти акт;

– в який термін;

– яким чином він погоджується сторонами;

– який порядок підписання;

– що робити, якщо сторона ухиляється від підписання або складання;

– вважати акт підписаним, а послуги такими, які надані належним чином, якщо протягом зазначеного періоду виконавець не отримав підписаний замовником примірник акту.

Alt-акт приеса передачи украина

4. Не закріплено обов’язок замовника надавати інформацію або документи.

Для якісного виконання завдання замовника, виконавцю потрібна певна вихідна інформація. Затримка в наданні такої інформації тягне прострочення з боку виконавця. Якщо не прописати в договорі обов’язок замовника надати конкретну інформацію, то посилання на невиконання замовником такого обов’язку, як причину порушення термінів виконання зобов’язання буде неможливо.

5. Нехтування збором доказів фактичного прийому-передачі робіт / послуг.

Бувають випадки, коли замовник просто ігнорує акти від виконавця, а потім, затримується виплата обумовленої винагороди за договором. Саме тому акти слід направляти на вказану в договорі адресу замовника поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення. Крім того, протягом всієї співпраці потрібно подбати про те, щоб у виконавця збереглося якомога більше листувань з замовником. Доказами також послужать фото-звіти, бухгалтерські звіти про витрачені кошти тощо. Чим більше письмових доказів буде у виконавця, тим більше шансів на стягнення вартості послуг в судовому порядку. Листування по електронній пошті і відправка результату робіт по електронній пошті рідко виззнаються судом належним виконанням зобов’язань за договором, але зайвими точно не будуть.

Alt-передача программы договор

Висновки:

Як бачимо, дотримання загальних правил оформлення договорів, які можна знайти в законодавчих актах не завжди достатньо для належного захисту ваших прав. Потрібно враховувати реальні випадки з уже складеної практики і індивідуально підходити до розробки кожного нового документа. Тому, ретельний аналіз умов, вичитка та узгодження договору з іншою стороною можуть зіграти вирішальну роль при захисті ваших прав та інтересів, а також скоротять ваші збитки в разі порушення зобов’язань контрагентом.

Написати нам

    (pdf, doc, docx, rtf, ppt, pptx)

    Я ознайомився/лась та погоджуюсь з умовами Політики Конфіденційності Olans Group