ТОП-5 причин розпаду стартапів

Близько 90% стартапів не досягають успіху, закінчуючи нічим – неприємна статистика, особливо для тих, хто планує відкрити свій власний проект. Для того, щоб не увійти до цієї більшості, буде мало ідеї, яка, на ваш погляд, захопить світ. Потрібно аналізувати, тверезо оцінювати ситуацію на ринку, з розумом підходити до інвестицій, бути лідером у команді, а не просто керівником, а також мати ще багато бізнес-навичок.

Зазвичай все залежить від конкретного проекту або ситуації на ринку. Причини невдач можуть бути абсолютно різними. Але ми підібрали і опишемо 5 найбільш частих причин провалу проектів.

Причина №1. Партнери не домовились

Банальна, на перший погляд, причина, але дуже велика частка стартапів розпадається саме через це.

Чому так відбувається?

Справа в тому, що більшість людей розглядають ефективне партнерство тільки з функціональної точки зору: наприклад, я вмію робити + ти вмієш комунікувати з клієнтами = у нас все вийде. Але чи достатньо добре ви знаєте один одного для того, щоб створити спільний стартап? У вас повинно бути щось спільне окрім стартапу для того, щоб, коли виникає конфлікт (а він неминуче виникає), вийти з нього з логічним рішенням, а не образою і відмовою йти на компроміс.

У партнерських відносинах потрібно виділити ще один важливий момент – розподіл часток. Практика показує, що розподіл порівну, тобто 50 на 50, це не найкращий варіант. Нерідко трапляються випадки, коли між учасниками з рівними частками виникають конфлікти – комусь здається, що працює він більше, а прибуток чомусь ділять порівну. Крім того, приймати будь-які спірні рішення в бізнесі на рівних частках, коли остаточне рішення приймається засновниками у кворумі більше 51% голосів, практично неможливо, тому що вже один голос “проти” завжди блокує рішення.

Щоб мінімізувати ризики подібної ситуації з вами, рекомендуємо скласти максимально детальну партнерську угоду і прописати в ній умови відносин між засновниками, вказати заздалегідь – хто і що буде робити у будь-яких конфліктних ситуаціях, які можуть статися. Не ігноруйте цей пункт на старті.

Розподіляйте частки в стартапі пропорційно заслугам і зусиллям кожного із співзасновників.

Причина №2. Відсутність попиту продукту / послуг на ринку

На жаль, не всі стартапи вивчають попит ринку. Дуже часто проект займається вирішенням проблем, які цікаві засновникам. Для розвитку стартапу на питання / проблему, яку вирішує ваш проект, потрібно дивитися очима споживача, інакше проект вичерпає себе вже на старті. Дізнайтеся, що потрібно користувачам, чого вони чекають від продукту і яким вони хочуть його бачити. Пам’ятайте, інноваційний – не означає потрібний.

Не на останньому місці стоїть також питання вивчення конкурентів. Їх недооцінка дуже часто призводить до сумних наслідків. Як би не складно було це усвідомлювати, але така ж ідея могла прийти в голову і комусь іншому. У конкурентів теж можна повчитися. Не дарма кажуть, попереджений – значить озброєний.

Спілкуйтеся з потенційними клієнтами, досліджуйте відгуки, реагуйте на зауваження, вивчайте потреби користувача, вдосконалюйте продукт.

Причина №3. Неправильно подобранная команда

Потрібно розуміти, що люди, з якими ви хочете розвивати проект, не можуть бути просто номінальними учасниками, які автоматично виконують свої функції. Команду має об’єднувати щось більше, ніж офіс або назва проекту. Так, кваліфіковані фахівці це добре, але і інші людські якості не завадять майбутньому бізнесу. Формуйте команду з людей, які вміло поєднують в собі як soft skills (соціальні навички: вміння переконувати, підхід до людей, лідерство, ведення переговорів, робота в команді, ерудованість, креативність), так і hard skills (професійні навички, яким можна навчити і які можна виміряти). Інакше, як і у випадку з засновниками, можливий конфлікт закінчиться тим, що проект залишиться, наприклад, без СТО в найважливіший момент. Пристрасть команди, її компетенція, захопленість проектом і загальна мета здатні витягнути навіть безнадійні проекти. І навпаки, неправильна команда знищить бізнес, навіть якщо продукт відмінний.

Потрібно відзначити, що оцінюючи привабливість стартапу, досвідчений інвестор дивиться на життєздатність команди. Він ніколи не буде інвестувати у бізнес, якщо виявить, що:

  • у співвласників різні цілі і амбіції;
  • серед власників є той, кому байдужа концепція бізнесу;
  • проект розвивається, а підходи до управління не змінюються;
  • CEO ігнорує рутинні процеси.

Загалом, немає якоїсь чіткої формули: потрібно стільки-то людей такого-то типу і такої-то професії. Кожен проект унікальний.

До речі, Марк Цукерберг говорив: «Найважливіша річ, яку повинен створити підприємець, це хороша команда. Саме на її створення я і витрачаю всей свій час».

Підбирайте команду виважено.

Причина №4. Недостатній маркетинг

Ще один фактор, який часто недооцінюється проектами. Декі засновники вважають, що маркетинг – це тільки просування продукту, грубо кажучи, реклама. І тому починають займатися цим питанням на фінальних етапах, коли продукт вже створений. Насправді, маркетинг потрібен стартапу з самого початку, особливо якщо створюється абсолютно інноваційне рішення, яке не має аналогів на ринку.

На жаль, засновники вкрай рідко перевіряють свої ідеї на життєздатність. Точніше, перевіряють, але роблять це неправильно – показують проект знайомим, цікавляться думкою не своєї цільової аудиторії, і так далі. Але не можна отримати належну перевірку, опитуючи тих, хто не є потенційним клієнтом. До того ж, при спілкуванні з вами знайомі люди, швидше за все, будуть хвалити і підтримувати вас, навіть якщо не розуміють продукт і не бачать його цінності. Для того, щоб створити продукт, який “злетить”, потрібен customer development, один з елементів маркетингу. Він допомагає виявити інсайти клієнтів, їх болі, радості і завдання, щоб побудувати на них не тільки комунікацію з ними, але і сам продукт.

Маючи результати customer development, аналізу конкурентів, ситуації і трендів на ринку, можна значно збільшити свої шанси на успіх і вберегти команду від зайвих дій і розчарувань.

Скласти стратегію виходу на ринок, вибрати пріоритетні канали комунікацій, спланувати road map по доопрацюванням продукту, виходячи з потреб клієнтів, розподілити бюджет і допомогти з ціноутворенням – все це теж завдання маркетингу.

Реклама, стратегія виходу на ринок, канали комунікацій – використовуйте всі інструменти маркетингу.

Причина №5. Неправильний розподіл фінансів

Одним з найсерйозніших завдань для стартапів є формування бюджету і пошук відповідних засобів. На що витратити гроші, щоб це в підсумку принесло користь справі? Тут можна виділити кілька окремих причин, які можуть зашкодити вашому стартапу досягти успіху. Головні з них – нестача інвестицій, нераціональне використання фінресурсів і відсутність виручки на ранніх етапах. Інвестори ретельно зважують потенціал як проекту, так і команди. Отримати від них гроші – непросте завдання. Тому, щоб зацікавити інвесторів, потрібно подати проект зрозуміло і фінансово привабливо. Потрібно вибрати свою цільову аудиторію інвесторів та вивчити, які критерії важливі для них.

Припустимо, ви отримали бажані інвестиції, і тут стоїть завдання вкласти кошти з максимальною користю для проекту. Гроші мають властивість закінчуватися і вимагають розважливого до себе ставлення. Наша рекомендація – зосередьте основні витрати на виведення продукту на ринок. Офіс в центрі з дорогими меблями і корпоративні чашки з футболками почекають.

Грамотний розподіл фінансів – одна з найважливіших причин успіху.

Зробити успішний стартап дійсно складно. Але все ж свої шанси можна значно підвищити, якщо застосовувати прості правила і діяти з розумом.

Сподіваємося, цей матеріал допоможе вам по-іншому подивитися на ваш проект і зробити все, щоб ніколи не відчути на собі хоч одну з розглянутих причин.

PS: Щоб розширити свій кругозір на цю тему, рекомендуємо для прочитання наступні книги:

  • The Mom Test: How to talk to customers & learn if your business is a good idea when everyone is lying to you by Rob Fitzpatrick;
  • The Lean Startup by Eric Ries;
  • The Hard Thing About Hard Things by Ben Horowitz.

Є юридичні питання стосовно вашого стартапу? Напишіть нам!

Написати нам

    (pdf, doc, docx, rtf, ppt, pptx)

    Я ознайомився/лась та погоджуюсь з умовами Політики Конфіденційності Olans Group