Телеформат як об’єкт інтелектуальної власності

Стрімкий розвиток інноваційних технологій сприяє виникненню все нових цікавих результатів творчої діяльності людини. У зв’язку із цим, правова база не завжди встигає адаптуватися до нових об’єктів інтелектуальної власності. Наприклад, ні в кого не виникає питань щодо правового регулювання реєстрації авторського права на літературний твір, чого не можна сказати про телепередачу. Дискусії щодо визначення телепередачі як об’єкта інтелектуальної власності і його правового регулювання ведуться досі. На практиці даний продукт отримав назву «телеформат», таке поняття є найбільш вживаним в сфері телеіндустрії і однаково зрозумілим для її представників.

Що ж представляє собою телеформат як об’єкт права інтелектуальної власності?

Щоб відповісти на це питання, давайте розберемо його природу. Всі ми прекрасно розуміємо, що таке телепередача в побуті: це різні ток-шоу, випуски новин, розважальні та дитячі програми. Щоб отримати їх в такому вигляді, як ми звикли бачити, потрібно об’єднати в єдине ціле сукупність окремих об’єктів авторських та суміжних прав, творцями яких є продюсери, звукорежисери, дизайнери, музиканти, художники, декоратори та інші. Такі об’єкти для зручності можна поділити на групи:

  • об’єкти авторських та суміжних прав (сценарій програми, аудіозаписи, декорації, виконання тощо);

  • засоби індивідуалізації товарів та послуг (торгові марки);

  • нетрадиційні об’єкти права інтелектуальної власності (комерційна таємниця).

Окрім цих об’єктів, телеформат включає також ідею, теорію, концепцію, які, як відомо, правовій охороні не підлягають.

Незважаючи на поширеність вказаного виду продукту творчої діяльності, на сьогоднішній день в законодавстві немає нормативного визначення «телеформат», що безумовно ускладнює правове регулювання охорони прав на такий об’єкт. Така невизначеність стала причиною того, що телевізійний формат практично незахищений в правовому полі. Та навіть в цілому, крім міжнародних судових напрацювань, поняття телеформату не знайшло законодавчого закріплення і в міжнародному праві. Ні Бернська конвенція про охорону літературних та художніх творів 1886 року, ні Женевська конвенція про авторське право 1952 року не закріплюють поняття телеформату або поняття на нього схожого. Пов'язано це, в першу чергу, з багатогранністю складових елементів телеформату, про які ми вже говорили.

 

Як показує практика і спілкування з нашими клієнтами, телеформат намагаються захистити як самостійний об’єкт авторського права. Та це достатньо проблематично. Відразу наголошуємо, в Україні не передбачено можливості зареєструвати авторські права на телепередачу як цілісний і єдиний об’єкт.

Судова практика щодо захисту авторського права на телеформат

Судовій практиці в Україні щодо захисту авторського права на телеформат також похвалитись особливо нічим - судових справ раз, два та й усе. Першопрохідцем в захисті телеформату була справа «Караоке на майдані» проти «Караоке біля фонтану», ініційована на початку 2000-х.

«Караоке на майдані»

                 проти «Караоке біля фонтану»

Ігор Кондратюк, як правовласник авторських прав на літературний твір у вигляді сценарію “Караоке на майдані”, захищав свої права від зазіхань телеканалу, який знімав телепередачу "Караоке біля фонтану". За підсумками розгляду в суді першої інстанції в позові було відмовлено, адже суд вирішив, що сценарії телепередач "Караоке на Майдані" і "Караоке біля фонтану" є самостійними творами і загальне у них лише ідея і структура, які, як відомо, не можуть підлягати охороні як об'єкти авторського права.

Але апеляційний суд Києва з такими висновками не погодився і скасував рішення суду першої інстанції, встановивши порушення авторських прав на сценарій "Караоке на Майдані" шляхом неправомірної переробки оригінального сценарію і використання його в сценарії передачі "Караоке біля фонтану".

«Ревізор»

          проти «Інспектора Фреймут»

Ще одна справа, «Ревізор» проти «Інспектора Фреймут» - один із найкращих кейсів, тому що «1+1» не зробив нічого, аби приховати, що він украв власність «Нового каналу». У своєму рішенні суд визнав порушення прав "Нового каналу" і заборонив (зобов'язав припинити) випускати телепередачу "Інспектор Фреймут". В основу цього рішення були покладені висновки судової експертизи об'єктів інтелектуальної власності про те, що телепередача "Інспектор Фреймут" створена з використанням характерних і охоронюваних авторським правом елементів передачі "Ревізор" шляхом переробки.

Який же вихід із ситуації?

Захистити телепередачу в Україні можна 2 способами:

  • шляхом реєстрації авторського права/договору, що стосується права автора на твір. В такому випадку об'єктом реєстрації і захисту буде сценарій відповідної телепередачі, який є основою телепередачі. Одним із недоліків такого захисту є поширення авторського права тільки на форму вираження твору – сценарій, який є базою для зйомок програми, але охоронятися буде як літературний твір;

 

  • шляхом поєднання кількох способів захисту: реєстрації авторського права на сценарій, реєстрації ТМ (наприклад, назва телепередачі) і підписання договорів про передачу прав на використання творів (музики, сценарію, текстів), які в своїй сукупності складають телепередачу.

! Відтак, лише сукупна охорона цих об'єктів може забезпечити охорону прав на телепередачу.

І все-таки, за межами національного законодавства ситуація з охороною телеформату краща. В Європі є міжнародна асоціація визнання та захисту форматів FRAPA, до складу якої входять творці формату, продюсери, дистриб'ютори та мовники.

 

Як організована робота цієї структури?

Використовуючи систему реєстрації формату FRAPA (FRS), ви можете зареєструвати свій творчий доробок, завантажуючи в інтернет сценарії, сюжетні лінії, документи про розробку та інші напрацювання щодо телеформату. Реєстр цифрових онлайн-форматів FRAPA дозволяє реєструвати напрацювання у будь-якому форматі. Для членів FRAPA також передбачена можливість завантажувати відео та аудіо. Після завантаження і оплати за відповідну послугу реєстрація телевізійного формату буде затверджена. Електронною поштою ви отримаєте автоматичний сертифікат, який підтверджує такі деталі, як дату реєстрації, назву формату та власника формату. Формати в FRS зберігаються в захищеному цифровому середовищі, яке відповідає відповідній та сучасній формі захисту для цієї послуги.

 

Вартість такої послуги для не членів FRAPA становить 150 євро. Учасники організації платять лише 75 євро за реєстрацію.

 

Окрім того, FRAPA також надає інші послуги: може виступати медіатором в спорах щодо авторства на телеформат, може бути залучена (працівники) як експерт для визначення схожості/розбіжностей між телеформатами, а також забезпечує інформаційну підтримку продюсерам, авторам і дистрибьюторам у всіх країнах світу.

Незалежно від того, плануєте ви користуватись FRS чи ні, експерти FRAPA радять дотримуватись таких способів захисту, які можуть бути корисними для захисту телеформатів форматів:

  • максимальна фіксація будь-якого етапу розробки формату;

  • створення біблії формату (максимально докладний опис реалізації формату - від ідеї до формування кастингу, описи графіки, декорацій, схем освітлення, ключових складових стилю формату та ін.);

  • реєстрація торгових марок;

  • реєстрація доменних імен;

  • створення соціальних мереж;

  • укладання договорів про конфіденційність з потенційними покупцями, яким ви пітчите формати;

  • захист у якості комерційної таємниці;

  • укладання договорів із зовнішніми підрядниками, що беруть участь у виробництві, а також із власними співробітниками, які також є активними учасниками даного процесу;

  • реєстрація опису формату в якості літературного твору (отримання свідоцтва про авторське право).

Отже, телеформат – це складний об’єкт телевізійного виробництва, що становить сукупність певних елементів - об’єктів інтелектуальної власності, в основу якого покладена оригінальна ідея, втілена у формі сценарію і подальшого відзнятого за сценарієм випуску.

Поки в українському законодавстві питання реєстрації і захисту телеформату як такого залишається невирішеним, на міжнародному рівні телеформат існує у неформальному статусі, підлягає охороні, але при цьому не підлягає реєстрації як самостійний об'єкт авторського права.

 

З’явилися додаткові питання? Команда Olans Group з радістю допоможе Вам захистити плоди Вашої праці.

  • facebook-olans
  • instagram-olans
  • youtube-olans

+38 (096) 460 92 98,
+38 (063) 518 17 52

info@olans.com.ua 

ул. Обсерваторная, 21 а,

Киев, 04053, Украина

WE MAKE YOUR AMBITIONS WORK

Olans Group © 2015-2020 Размещение материалов сайта на сторонних ресурсах разрешено только при наличии прямой ссылки на материал.