Краудфандінг або «З миру по нитці» мені на проект

В одному із наших попередніх матеріалів ми вже розповідали про такий вид фінансування стартапу, як конвертована позика. Сьогодні хочемо повідати вам про ще одне джерело коштів на реалізацію проектів. Мова йтиме про так званий краудфандинг, український варіант – «спільнокошт». До речі, ще одне нове слово у вашому лексиконі. Знову ж таки, краудфандинг має американське коріння, але за останнє десятиліття набрав популярності в Україні.

Краудфандинг (англ. Crowdfunding, crowd — «громада, гурт, юрба», funding — «фінансування»), тобто, «Громадське фінансування», «Фінансування громадою» — це  такі програми, в межах яких люди мають можливість обрати проект та спільно вкласти кошти чи інші ресурси, як правило через Інтернет, щоб підтримати зусилля інших людей або організацій. Людей, що підтримують такі проекти називають бекерами, від англ. слова backer — особа, що забезпечує фінансування. Бекери можуть отримувати різні блага за вкладені кошти.

Отже, механізм краудфандинга вже працює за принципом «з миру по нитці», коли всі бажаючі вкладають в реалізацію проекту стільки, скільки можуть: починаючи від сум пожертвування та закінчуючи заявленими сумами представником проекту за ті чи інші блага. Сума таких фінансових вкладень від однієї особи зазвичай необмежена. Представники проекту зазначають, яку суму необхідно зібрати проекту, але, зазвичай, це нижча планка, яку необхідно зібрати. Тобто, якщо ви зібрали необхідну суму до заявленого кінцевого терміну кампанії, то збори не припиняються, а продовжуємо збирати кошти стільки, скільки їх буде зібрано до останньої хвилини кампанії.

Послідовність дій при такому фінансуванні наступна:

  1. Людина придумує ідею та збирає команду або діє одна;
  2. Створює проект на краудфандинговій платформі і запускає збір коштів (деякі платформи розміщують проекти навіть на стадії ідеї, деякі вимагають щоб у вас був готовий продукт чи хоча б прототип (так зване MVP). У вас також повинно бути зазначено що і коли отримають ваші бекери за свої вкладення, якщо це передбачено);
  3. Популяризує проект, займається рекламою, просуванням у соціальних мережах;
  4. Отримує кошти від інших людей;
  5. Реалізує свою ідею та роздає обіцяні нагороди.

На сьогоднішній день за схемою краудфандинга фінансуються творчі, благодійні, політичні та бізнес-проекти. Більше того, навіть передвиборні кампанії президентів.

Цікавий факт, виборча кампанія Барака Обами була повністю профінансована за допомогою краудфандинга. Внески рідко перевищували поріг в 200 $, але зібрати вдалося 750 мільйонів.

Існує дві моделі збору грошей: «все і більше або нічого» і «гнучке фінансування». У першому випадку ініціатор проекту (автор) або збирає 100 плюс % суми, або гроші повертаються спонсорам. У другому — скільки збереш, стільки і забирай. Другий варіант здається більш привабливим для авторів проектів, але перший викликає набагато більше довіри спонсорів. 

Як це працює?

Збір коштів відбувається серед інтернет-користувачів на спеціальних веб-сайтах, так званих краудфандингових платформах. Як правило, спонсорам гарантується нематеріальна винагорода у вигляді готового продукту або інших подарунків, які мають безпосереднє відношення до проекту.

Що таке платформа? 

Платформою є не що інше як спеціалізований сайт для розміщення ідей. Майданчик бере на себе забезпечення багатьох аспектів, в тому числі фінансових і юридичних, а також допомагає в просуванні і полегшує взаємодію всіх учасників. Такі платформи постійно вдосконалюються, з’являються нові опції та можливості як для авторів, так і для спонсорів.

Які є платформи? 

На ринку вже сформувалися свої лідери в цій сфері. Тут не можна не згадати про американську платформу Kickstarter (кікстартер) – найбільш відому серед подібних. Це платформа, призначена для креативних проектів, ідеальне рішення для артистів, художників, режисерів, музикантів, дизайнерів, письменників, ілюстраторів, дослідників, промоутерів, виконавців і інших творчих людей, які хочуть втілити свої ідеї в життя. Проте, найбільшою популярністю вона користується в розробників ігор. Основоположним принципом кікстартера є «все або нічого». Ще не так давно для додавання свого проекту потрібно було бути резидентом Сполучених Штатів Америки, Сполученого Королівства Великобританії, Канади, Нідерландів, Австралії, Новій Зеландії. Проте, можна скористатися послугами посередника. Існує навіть напівлегальний ринок, де ви можете оплатити послуги резидента за 10-15 % вартості всього проекту. Інвестори можуть придбати частину прав на дистрибуцію продукту, при цьому всі права на інтелектуальну власність зберігаються за розробником.

Краудфандинговая платформа Kickstarter за свій період існування довела і показала, що навіть неймовірна ідея може знайти своє втілення в реальності, якщо дати людям повірити в мрію.

Fig — ще одна відома платформа для фінансування проектів. Але в даному випадку послуги платформи значно вужчі – вона займається фінансуванням лише ігрових проектів і їх прямої підтримки з боку геймерів. Так само як і в попередньому випадку, використовує нефінансову модель винагороди («все, або нічого»). З 2016 року запускати ідеї можуть не лише акредитовані автори, а всі користувачі. Іноземні інвестори можуть брати участь у фінансуванні за умови сплати податків та подання податкових декларацій у відповідності з податковим законодавством США.

Платформа Fig працює дуже просто: вона бере з автора  5 % від суми зборів і потім ще 5 % з доходів. Таким чином платформа гарантує собі життя навіть в тому випадку, якщо після зборів автори не зможуть виконати задумане і продажів не буде. У випадках, коли автори успішно досягають мети, то 5 % з кожного буде дуже хорошим доходом.

Оподаткування. 

В Америці та Європі ця сфера вже давно регулюється законодавством. Натомість, в Україні належного правового регулювання немає, але це не означає, що відсутнє оподаткування отриманих доходів.  При запуску проекту на платформу ініціаторам потрібно обов’язково враховувати майбутні податки. Фактично, гроші які ви отримали від краудфандинга — це непоганий дохід, і ви повинні про нього декларувати. Форма оподаткування залежить від країни, в якій знаходиться платформа. Як правило, це податок на доходи фізичних осіб (якщо автор проекту фізична особа) і податок на прибуток у випадку, якщо кампанію запустило підприємство.

Висновки:

Отже, якщо ви поставили собі ціль реалізувати проект з допомогою краудфандингу,  це не означає, що потрібна сума з легкістю впаде вам в руки. Це плідна праця, що включає в себе якісну презентацію проекту, фото, розкрутку з допомогою реклами, поширення інформації серед друзів та знайомих тощо. Проект має бути якісно продуманий в усіх напрямках. Окрім того, краудфандинг – це завжди і зустрічні вкладення. Тому при визначенні суми, яку ви бажаєте отримати, потрібно врахувати відсоток (комісію), яку забере платформа, поточні витрати та податки. І, звичайно, не останню роль грає вибір самої платформи, а вибирати можна як серед вітчизняних, так і зарубіжних майданчиків. Проте, українські платформи більше орієнтовані на соціальні та культурні проекти.

Написати нам

    (pdf, doc, docx, rtf, ppt, pptx)

    Я ознайомився/лась та погоджуюсь з умовами Політики Конфіденційності Olans Group